Cukier trzcinowy – czy rzeczywiście nie wpływa na organizm tak źle, jak biały?

cukier trzcinowy i jego zaletyWyrzucając ze swojej diety klasyczny biały cukier, coraz częściej poszukujemy jego zamienników. Zalicza się do nich między innymi cukier trzcinowy. Nie brakuje osób, które sądzą, że jest on zdrowszy od białego.

Okazuje się jednak, że taki tok myślenia nie ma logicznego uzasadnienia. Wszystkie próby, które mają ca celu przekonanie nas do sięgania po brązowy cukier, są najzwyklejszą w świecie akcją promocyjną. Jej celem jest oczywiście podniesienie sprzedaży. Sacharoza nie dostarcza nam żadnych substancji odżywczych. Zapewnia jedynie solidną porcję kalorii, które przekładają się na krótkotrwałą dawkę energii. Trzeba jednak pamiętać, że zwiększone możliwości są krótkotrwałe i po około jednej do dwóch godzin pojawia się nagły spadek dobrego samopoczucia. Cukier zakwasza organizm i prowadzi do zaburzenia równowagi kwasowo – zasadowej.

Na czym polega zakwaszenie organizmu? Nasza krew powinna mieć odczyn wynoszą 7,365. Oznacza to, że jest on nieco zasadowy. Jeżeli w organizmie pojawia się nadmiar lub niedobór pewnych substancji, to uruchamiane są mechanizmy mające na celu przywrócenie równowagi. Do produktów zakwaszających organizm zalicza się kawę, mleko, nabiał, pieczywo, mięso oraz cukier właśnie. Ich spożywanie sprawia, że odczyn w organizmie zmienia się na kwaśny. Przy pH krwi wynoszącym 6,95 pojawia się groźna śpiączka cukrzycowa, która doprowadzić może do śmierci. Co organizm robi, aby obronić się przed tego rodzaju zagrożeniem. „Wyciąga” te substancje, które z powrotem alkalizują krew. W efekcie dochodzi do straty wapnia, magnezu, sodu oraz potasu. Proces obronny to paradoksalnie kolejne zagrożenie. Dochodzi do zredukowania odporności organizmu do minimalnego poziomu, a stan ten utrzymuje się nawet do kilku godzin od momentu, kiedy w organizmie znalazła się łyżeczka sacharozy. I nie ma na to wpływu fakt, czy był to cukier biały, czy też brązowy.

Cukier trzcinowy

Kilka następnych godzin to dla organizmu ogromny wysiłek, aby odczyn krwi został ustabilizowany. Przez cały ten czas jest jednak narażony na atak czynników chorobotwórczych. Utrata substancji mineralnych Spożywanie cukru to zawsze utrata składników mineralnych, do których zalicza się magnez, wapń, sód oraz potas. Trzeba pamiętać, że magnez wypłukuje również kawa. To właśnie dlatego nigdy nie należy łączyć jej z cukrem. Jeśli nie potrafisz zrezygnować z filiżanki porannej kawy, przynajmniej jej nie słodź. Na nic zda się zamiana cukru białego na droższy cukier brązowy. Bez względu na kolor to nadal jest szkodliwa dla naszego ciała sacharoza, która zawsze wpływa na organizm w dokładnie ten sam sposób. Produkcja cukru Cukier produkowany jest z buraków cukrowych bądź trzciny cukrowej. Rośliny na początku poddaje się intensywnemu oczyszczaniu.

szkodliwość białego cukru Ostatecznie pozostaje z nich tylko sacharoza. W cukrze brązowym znaleźć można jeszcze niewielkie ilości minerałów, ale w żadnym stopniu nie wpływają one na procesy, które zachodzą w naszym ciele. Zanim cukier znajdzie się na sklepowej półce, przechodzi przez proces rafinacji. Oddzielana jest od niego melasa, a kryształki się wybiela. Używa się do tego celu substancji chemicznych, na przykład kwasu mrówkowego, fosforowego bądź dwutlenku siarki. Często sięga się także po ości pstrąga. Informacja ta może mieć znaczenie dla wegan oraz wegetarian. Cukier brązowy produkuje się nieco krócej. Nie oddziela się cukru od melasy. W melasie znajdują się niewielkie ilości fosforu, potasu, magnezu, żelaza oraz wapnia. I to właśnie te składniki sprawiają, że cukier brązowy oceniany jest lepiej od klasycznego cukru białego.

 

Powiązane artykuły

Nasz partner

 

www.salonsuperoptyk.pl

www.optyksolskiego.pl

www.bieszczady-bieszczady.pl

www.wolczynskidesign.pl