Erytrytol – doskonała alternatywa dla białego cukru

W dzisiejszych czasach coraz więcej ludzi stara się zachować zdrowy styl życia. Oprócz aktywności fizycznej, którą regularnie uprawia duża liczba Polaków, bardzo ważne jest również prawidłowe odżywianie. Całkowita rezygnacja ze słodkich przekąsek nie jest łatwa, warto więc zainteresować się naturalnymi zamiennikami białego cukru. Jedną z lepszych alternatyw cukru jest erytrytol. Użycie go w wypiekach sprawi, że będą one smaczne, a przy tym zdrowsze i o wiele mniej kaloryczne niż tradycyjne ciasta.

Erytrytol – co to za substancja?

Erytrytol to substancja, która naturalnie występuje w pyłkach kwiatów, grzybach, owocach morza i niektórych owocach jak gruszki czy winogrona. Jak pozyskuje się go do celów spożywczych? Następuje to najczęściej w procesie fermentacji glukozy przy zastosowaniu drożdży. Erytrytol cieszy się ogromną popularnością głównie ze względu na bardzo małą kaloryczność. Jeden gram erytrytolu to około 0,4 kalorie, podczas gdy taka sama ilość białego cukru posiada aż 4 kalorie. Przeliczając to na ilość, jaką przeciętny człowiek codziennie spożywa, różnica jest ogromna. Erytrytol wygląda podobnie do cukru, jest natomiast mniej słodki. Warto wziąć to pod uwagę przy dodawaniu go do wypieków, deserów czy zwyczajnie słodząc herbatę.

Jakie korzyści daje spożywanie erytrytolu?

Poza nikłą ilością kalorii Erytrytol do kupienia posiada także inne zalety. Jedną z nich jest zerowy indeks glikemiczny. W praktyce oznacza to, że jego spożycie nie powoduje wzrostu poziomu glukozy we krwi, a więc z powodzeniem mogą dodawać go do potraw także osoby chorujące na cukrzycę. Erytrytol, w przeciwieństwie do cukru nie niszczy zębów, wręcz przeciwnie! Hamuje on bakterie próchnicowe, przez co zapobiega powstawaniu próchnicy. Słodzik wydalany jest z moczem, nie powoduje więc biegunek, wzdęć czy gazów. 

Sprzymierzeniec w kuchni

Erytrytol jest doskonałym słodzikiem, a więc używanie go nie wymaga dłuższego korzystania z białego cukru. Sprawdzi się jako dodatek do ciast, tortów, deserów na zimno, ale także jako zwykły słodzik do kawy i herbaty. Można używać go także do przełamania kwaśnego posmaku sosów pomidorowych. Na półkach sklepowych coraz częściej znaleźć można gotowe produkty słodzone tym słodzikiem. Stanowią one zdecydowanie lepszą opcję na szybką przekąskę niż oryginalne odpowiedniki.

Włączenie erytrytolu do swojej diety z pewnością przyniesie zauważalne korzyści dla zdrowia, samopoczucia oraz sylwetki.